Godt å vite

Planlegger du ditt første cruise med Celebrity Cruises? Her finner du svar på mange av de spørsmålene som du sikkert har om cruise. Om du fortsatt lurer på noe, vil vår kundeservice gjerne hjelpe deg.

For cruise livet ombord behøver du å pakke fritidsklær for å ha på om dagen og noen finere klær for kvelden. Eksempler på klær for bruk om kvelden, er skjorte og lange bukser for menn, kjole eller bukse og topp, eller skjørt og bluse for kvinner. Noen kvelder anbefales at menn bære blazer, og kvinner kjole eller buksedress. Husk at ved ankomst leveres bagasjen til lugaren etter at skipet har forlatt havnen. Vi anbefaler derfor at du har en håndbagasje der du har de nødvendige tingene du trenger de første timene ombord.

Ditt endelige reisedokument (billetter) får du når den endelige betalingen er mottatt, cirka tre uker før avgang. Her opplyses det blant annet om skipets avreisehavn og ankomsthavn. Bagasjelapper får du i havnen før ombordstigning.

Hvilken havn skipet ligger på og tid for boarding, angis på reisedokumentet som du mottar cirka tre uker før avgang. Vær oppmerksom på at du må være ombord på skipet senest 90 minutter før estimert avgangstid, ellers vil din bestilling telles som kansellert.

For å gjøre boarding så smidig som mulig, anbefaler vi å sjekke inn online så tidlig som mulig før avgang og senest 4 hverdager før. Når du har sjekket inn, får du en «Xpress Pass» som du printer ut og tar med. Du sjekker inn online på www.celebritycruises.com/no under «Manage My Trip» og «Check-in».

Skipene har et kontantfritt system (Sea Pass) som knyttet til et godkjent kreditt-eller debetkort (Visa, MasterCard, Diners og American Express). Du får ditt Sea Pass-kort ved innsjekking på skipet (se over). Dagen før du sjekker ut fra skipet, får du en spesifisert regning til din lugar, slik at du kan kontrollere beløpene. Utgifter som har kommet til etter at regningen er avsluttet, legges til på den siste avregningen. Unntak for det kontant frie systemet er for eksempel spill på kasino. Valutaen ombord er USD. På skipet er det en minibank (avgift ca 5 USD per uttak). Merk at skipet har sin egen valutakurs som kan avvike noe fra valutakursen som banken din bruker.

Alle lugarer har stikkontakter for både 110 og 220 V. Alle lugarer har en hårføner. Klesvask og stryking av tøy tilbys mot et pristillegg.

Det er forbudt å ta med følgende ombord: alkohol (maks to flasker vin som kun kan nytes i lugaren), brannfarlige gjenstander og væsker (f.eks strykejern og stearinlys), våpen (gjelder også kniver, lommekniver og korketrekkere), kaffemaskin, vannkoker, elektriske transformatorer, eksplosiver (for eksempel fyrverkeri), amatør radioutstyr, hockey køller, rusmiddel, saks, skateboard, surfebrett o.l.

Barn må være minst 6 måneder gamle ved cruisets avgang. På noen ruter, for eksempel på transatlantiske cruise og rundt Hawaii, må barnet være minst et år gammelt. Dette gjelder også cruise med tre eller flere dager i strekk på sjøen. Alder beregnes fra den første dagen av cruiset. Reisende under 21 år må reise i selskap med foreldre, verge eller andre personer som har fylt 21 år. Personer under 21 år kan heller ikke bo i egen lugar. Personer under 18 år må bestille lugar ved siden av eller rett over gangen til foresatte eller foreldre. Reisende som er 17 år eller yngre i begynnelsen av reisen og ikke reiser i selskap med minst en forelder, foresatt eller verge, kan bare være med på cruise, om det framlegges et skriftlig dokument fra foreldre/verge. Rederiet påtar seg intet ansvar, og gir ingen kompensasjon for noen kostnader, utgifter, eller tap som kan føre til at personen nektes tilgang til skipet, dersom ovennevnte retningslinjer ikke er oppfylt. Gifte par med en minstealder på 18 år kan bestille sin egen lugar (vielsesattest må vises ved bestilling), når en av dem har fylt 21 ved avgang. Noen fasiliteter ombord har aldersgrenser og det er aldersgrense for alkoholservering ombord.

Frokost, lunsj, middag, snacks og noe drikke til maten er inkludert på utvalgte restauranter, kafeer og barer. Hovedrestaurante har to bordsetninger. Når du bestiller cruiset oppgir du om det foretrekkes tidlig eller sen bordsetning. Tidene for måltider varierer avhengig av cruis- ruten. Vanlige tider for hoved restauranten er:

Frokost: Fri bordsetning 07:30–11:00
Lunsj: Fri bordsetning 12:00–13:30
Middag: To bordsetninger, eller valgfri tid. Tidspunket varierer.

Vil du ha mer fleksible tider og for å ha muligheten til mer uformelt antrekk, serveres frokost, lunsj og middag også på andre steder. Se dagens program ombord for aktuelle tider og steder. Kontinental frokost serveres på bestilling i lugaren mellom klokken 06.00 og 11.00. For romservice fra en mindre meny, tilbys hele døgnet blir det lagt på en serviceavgift på USD 11,75. Gjester i suiten (ikke Junior Suite) kan bestille romservice fra en vanlig restaurant meny.

På Celebrity Cruises cruiseskip gir man driks for service- og lugar personell i form av en serviceavgift. Serviceavgiften kan betales på forskudd, når du bestiller ditt cruise. Serviceavgift i er USD 18 pr. dag pr. person for innvendig-, utvendig- eller balkonglugar, USD 18.50 per dag og person for Concierge samt Aqua Class og USD 23 per dag og person i suite. For drikke og skjønnhetsbehandlinger er det et obligatorisk service tillegg (18%) som føres på din Sea pass-konto.

På alle skip er det en helsetjeneste, som består av en kvalifisert lege og minst en sykepleier. Du betaler kostnadene for eventuelle medisiner selv, og vi anbefaler at du har tilstrekkelig syke- eller reiseforsikring. Ta vare på alle kvitteringer for utlegg for dokumentasjon til forsikringsselskapet. Vær oppmerksom på at helsetjenesten er regulert i henhold til amerikansk lovgivning, og at prisen for legebesøk, undersøkelse og medisiner ofte er høyere enn det du er vant til hjemme. Her kan du også kjøpe sjøsyketabletter om nødvendig.

De fleste områder på våre skip er røykfrie. Dette gjelder for alle lugarer også på balkongen, samt alle restauranter og teatre. Se utvalgte steder hvor det er tillatt å røyke. Sigar- og piperøyking er kun tillatt på ytre dekk.

For cruise som går ut fra Nord-Amerika, er aldersgrensen for kjøp av alkoholholdige drikkevarer 21 år. Cruise fra Europa, Asia, Australia og Sør-Amerika har aldersgrenser 18 år. På Celebrity Cruises private destinasjoner er aldersgrensen for alkoholholdige drikkevarer 21 år. Det er tillatt å ha med maksimalt to flasker vin, disse kan kun nytes på lugaren. Ved kjøp av alkohol i taxfree-butikker ombord, leveres dette til din lugar den siste dagen av cruise.

Få mest mulig ut av de spennende reisemålene vi besøker så bli med oss på en utflukt! Forsikrer deg om å få plass ved å forhåndsbestille din utflukt online (senest fire arbeidsdager før avgang). Utflukter kan også bestilles ombord avhengig av tilgjengelighet. Vær oppmerksom på at tidene for utflukter kan endres, og at utflukter kan kanselleres dersom antall deltagere er for lavt.

Celebrity Cruises og skipets kapteinen har rett til å endre skipets rute, for eksempel på grunn av værforhold, mekanisk svikt eller nødstilfelle.

På slutten av cruiset får du bagasjelapper til din lugar. Skriv tydelig navn, hjemmeadresse og eventuelle opplysninger om flyreisen, fest så en bagasjelapp på hver bagasje. Siste kveld, på angitt tidspunkt, plasserer du din bagasje utenfor lugaren. Ha ting du trenger lett tilgjengelig, for eksempel pass, reisedokumenter, medisiner og verdisaker i håndbagasjen.

Har du bestilt fly på egen hånd, sørg for at du har god tid fra du går i land og til flyets avgang. Vi tar ikke ansvar for flyreiser kundens selv har bestilt.

På de fleste skip finnes det omfttande avgiftsbelagt Wifi. Celebrity iLounge tilbyr Internett 24 timer i døgnet. Skipet tilbyr en rekke internett-pakker. Detaljert prisinformasjon får du av skipets personell.

Vi anbefaler at alle våre passasjerer har omfattende reiseforsikring. Kontakt forsikringsselskapet.

Det er alltid du som kunde som er ansvarlig for at du har de nødvendige dokumenter med dig på reisen. Den som på grund av mangel på gyldig pass/ nasjonalt ID-kort eller visum som gir turoperatøren utgifter, bærer selv det økonomiske ansvar for dette. Celebrity Cruises er ikke ansvarlig for eventuelle endringer i visum/pass regler, som ikke har blitt oppgitt. Hvis du er usikker på hva som gjelder, kan du kontakte den aktuelle ambassade eller konsulat for oppdatert informasjon. Husk at ulike regler kan gjelde for de ulike destinasjonene du besøker under Cruiset.

Ditt pass må ikke være skadet. Krav til gyldighet av passet varierer avhengig av destinasjonen, sørg for at ditt pass er gyldig minst seks måneder etter reisens slutt. Vær oppmerksom på at et midlertidig pass ikke er gyldig for innreise til visse land. Vi anbefaler å reise med pass, selv innenfor Schengen, siden det nasjonale ID-kortet ikke alltid godtas for identifisering og nasjonalitet på destinasjonen.

Ved innreise til USA kreves det alltid innreisetillatelse via ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Passasjerer er selv ansvarlige for den elektroniske søknaden på: https://esta.cbp.dhs.gov. ESTA er avgiftsbelagt og betales med kredittkort. En ESTA-søknad kan gjøres så tidlig som mulig, men senest 72 timer før avreise. Vanligvis får du svar (bekreftelse eller avvisning) i løpet av minutter.

Om du ikke har en ESTA-tillatelse, kan du bli nektet ombordstigning på flyet eller innreise til USA. Ved uklarheter eller spørsmål kontakt den amerikansk ambassaden/konsulatet, telefon: 08-783 53 00. Vanligvis yter ikke Celebrity Cruises visum service, men hvis du skal besøke Russland på en av de utflukter som Celebrity Cruises arrangerer, trenger du ikke visum. Men om du ønsker å dra på sightseeing på egen hånd, må du få visum direkte fra den russiske ambassaden. Navnet på billetten må samsvare med navnet på passet. Ved søknad om visum, må du alltid bruke fornavnet i passet uavhengig av det ekstra navnet. Alle etternavn skal registreres.

Ved unøyaktigheter, kan du bli nektes innreise i land eller nektes ombordstigning på skipet. Vi fraskriver oss ethvert ansvar om du skulle bli nektet dette eller på annen måte skape problemer, eller kostnader som følge av at ditt pass ikke er godkjent, eller du mangler /nødvendig visum/visa. Noen havnemyndigheter kan kreve at du viser legitimasjon med bilde når du forlater skipet under Cruiset. For å unngå problemer, anbefaler vi at du tar med en kopi av passet ditt, i tillegg til det opprinnelige passet, og tar kopien med deg hver gang du forlater skipet. OBS! Visumregler kan endres på kort varsel.

Om du er gravid, kan du reise på et cruise til den 23 uke av svangerskapet ved cruisets slutt. Uansett hvor langt svangerskapet er kommet, må du ha en skriftlig attest på engelsk, fra din lege. Attesten skal bekrefte hvor langt svangerskapet er kommet, at du er i god form ,og at svangerskapet ikke utgjør en forhøyet helserisiko for deg.

Av sikkerhetsmessige grunner, må du være medisinsk- og fysisk god form for reisen, og forsikre deg om at turen ikke utgjøre en fare for deg eller for andre. Har du behov som kan kreve legehjelp under reisen, eller på en måte kan påvirke cruise, må du ved bestilling tydelig og skriftlig informere oss om dette
Noen av våre skip har lugarer som er spesielt tilpasset for gjester med nedsatt funksjonsevne. Oversikt over dekk finner du under de forskjellige skips informasjon. Har du har en funksjonshemming eller en medisinsk tilstand som hindrer deg i å klare deg selv, må du ha en personlig assistent som reiser med for å hjelpe deg. Celebrity Cruises ansatte har ikke lov til å løfte eller bære funksjonshemmede på grunn av risikoen for skade. Noen områder på skipet kan oppleves å være trange. Ved avstigning i havner, der mindre båter er nødvendig for transport i land, er det ikke mulig å komme ombord med en rullestol. Vi forbeholder oss retten til å nekte en person til å reise, hvis personen etter vår oppfatning, ikke er i fysisk eller psykisk stand til å reise, eller kommer til å trenge mer pleie enn ledsager eller rederiet kan tilby.

Skipets ledelse har rett til å avgjøre om noen skal nektes å gå ombord. Dette kan skje hvis det er fare for sikkerheten til dine egne og/eller andre gjester. Årsaker kan være sykdom med høy smitterisiko, sykdommer, uanstendig oppførsel, fraværet av et gyldig reisedokument eller identifikasjonsdokument. I tillegg har skipene regler om hvordan man kan forventes å forholde seg til andre gjester ombord (se «Guest Conduct Policy» øverst på denne siden) samt regler for å overholde forskrifter for sikkerhet og helse. Hvis noen av disse regler brytes, kan skipets ledelse be den reisende og hans reisefølge om å forlate skipet i neste havn. Kostnader forbundet med avvisning på skipet, er gjesten selv ansvarlig for.