Godt å vite

Kleskoden på SeaDreams yachter er stilig og elegant, men likevel avslappet. Til frokost og lunsj i Topside-restauranten kan du enkelt komme i shorts og andre uformelle klær. Badetøy, shorts og T-skjorter egner seg til bassengområdet, til trening og trening, andre aktiviteter og i spaavdelingen. Kveldsantrekk kan være bukser (ikke jeans) og skjorte med ev jakke eller blazer til herrene og dress, bukser eller kjole til damene. Shorts, jeans eller T-skjorte anbefales ikke på kveldstid.

Senest 8 uker før avreise skal spesifikk informasjon sendes til rederiet. Du kan selv fylle ut informasjonen her. Cruisebilletten kan ikke utstedes før informasjonen er sendt inn.

Den offisielle valutaen på yachter er amerikanske dollar (USD). Ved reisens start åpnes det en konto som gjør at alle mulige kjøp trekkes direkte fra kredittkortet ditt. På den måten trenger du ikke ha med deg kontanter på cruiset.

Alle lugarne har stikkontakter for både 110 og 220 V, og danske elektriske apparater får plass i stikkontaktene uten adapter.

Det er forbudt å bære våpen, narkotiske stoffer eller andre ting som kan sette sikkerheten til passasjerer eller ansatte i fare, eller som er forbudt ved lov. Grunnregelen er at dersom noe er forbudt å ta om bord i et fly, så må det heller ikke tas om bord i skipet. Rederiets ansatte har rett til å ransake den reisendes lugar og bagasje for forbudte gjenstander.

SeaDream har ingen spesielle tjenester for mindreårige barn. Barn over 1 år er velkomne om bord. Når det er barn om bord, forutsettes det at foreldrene tar seg av barna og er ansvarlige for barnas oppførsel på cruiset. Barn under 1 år kan dessverre ikke tas med på cruiset. I tillegg må personer under 18 år reise sammen med en voksen over 18 år. Dersom den voksne ikke er innehaver av foreldremyndighet, skal barnets foresatte levere skriftlig tillatelse til CruiseAway senest 9 uker før toktet starter.

En av SeaDreams viktigste fordeler er det prisbelønte matutvalget, som settes stor pris på av selskapets gjester. Menyene er en smakfull kombinasjon av tradisjonelle klassikere så vel som internasjonale påvirkninger. Alle ingrediensene er alltid ferske, og maten lages på bestilling. Måltider serveres i á la carte-restauranten (Main Salon) og utendørsrestauranten Topside. Om bord i SeaDream er det ingen faste kveldsmåltider, og du kommer til restauranten når du føler for det. Restaurantens åpningstider fremgår av dagsprogrammet, som leveres til din lugar eller suite hver kveld. I restauranten Mail Salon er det nisjer for mer privat bespisning. Frokost og lunsj serveres i restauranten Topside, hvor det er en meny som endres daglig, samt et buffébord med kalde retter. Til frokost serveres nybakte croissanter og bakverk samt kaffe eller te. Smørbrød serveres i nærheten av bassenget. I tillegg er det 24-timers romservice som serverer flere lette og sunne alternativer. Måltider endres avhengig av skipets rute. Du bør kommunisere eventuelle forespørsler om spesialdietter på forhånd og igjen en gang om bord på yachten.

På SeaDreams-yachter er servicegebyrene alltid inkludert i reisens pris.

På femte dekk er det en liten legekonsultasjon. Fordelene er imidlertid begrenset, og utvalget av medisiner som kan skaffes er også begrenset. Du bør varsle rederiet om eventuelle sykdommer i god tid før avreise.

På SeaDreams-yachter er røyking tillatt ute på dekk i spesielle røykeområder. Røyking er ikke tillatt i lugarne eller innendørs.

SeaDream anbefaler at det er minst 4-5 timer, avhengig av havnen, mellom skipets planlagte ankomsttid og flyets avgangstid. Hvis du har bestilt flyreise selv, sørg for at du har god tid mellom landing og flyets avgangstid. Det er ikke sikkert at flybillettene kan endres. CruiseAway tar ikke ansvar for flyreiser tur/retur som den reisende har bestilt selv.

Det er mulig å bruke internett på alle lugarer. Prisen er 35 USD/natt og 99 USD/uke. Det er mulig å låne en bærbar PC uten ekstra kostnad. Merk at internettforbindelsen ikke er like rask som på land. Du kan surfe på vanlige nettsider og lese e-poster, men det er ikke tillatt å se for eksempel video eller bruke Skype. Det er mulig å ringe fra telefonen på kabinen, men vær oppmerksom på at telefonsamtaler ute på sjøen er dyre da de går via satellitt.

Vi anbefaler en fullstendig reise- og avbestillingsforsikring for alle våre reisende. Snakk med forsikringsselskapet ditt om hvilke forsikringer du trenger til reisen.

Sjekk i god tid før reisen hvilke pass- og visumregler som gjelder for de besøkte reisemålene. Alle reisende må ha gyldig pass, uavhengig av cruiset (også innenfor Schengen). Passet må være gyldig i minst seks måneder etter reisens slutt. Passet må ikke være skadet. Vær oppmerksom på at et foreløpig pass ikke er gyldig for innreise til enkelte land.

Hvis navnet på billettene er forskjellig fra navnet på passet, kan du bli forhindret fra å ta flyet eller cruiset. I enkelte land kreves identifikasjon med passbilde hvis du går i land under et cruise. En kopi av passet kan brukes til dette formålet. For hver havn, sjekk hvor lenge før besøket du må søke om visum (der det er nødvendig). Dette er forskjellig fra land til land. Passet vil bli stemplet ved hver port, så sørg for at det er nok blanke sider i passet ditt.
Merk at det ikke er mulighet for kompensasjon etter at du har søkt om visum, selv om søknaden ikke innvilges av myndighetene.

USA: Ved innreise til USA kreves det alltid en innreisetillatelse gjennom ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Passasjeren er ansvarlig for å fylle ut søknaden på et elektronisk elektronisk skjema på: https://esta.cbp.dhs.gov/

ESTA er underlagt et gebyr og betales med kredittkort. En ESTA-søknad kan gjøres så tidlig du vil, men senest 72 timer før avreise. Oftest vil du få svar (bekreftelse eller avslag) i løpet av få minutter.

Hvis du ikke har en ESTA-tillatelse, kan du bli nektet ombordstigning eller innreise til USA. Ved uklarheter eller spørsmål, ta kontakt med den amerikanske ambassaden/konsulatet på telefon: 33 41 71 00.

Det kreves et gyldig, maskinlesbart pass, som alltid er et ordinært dansk pass. Dette er kun provisoriske pass som ikke er maskinlesbare. Informasjonen i bestillingen må samsvare med informasjonen i passet ditt.

Dette gjelder navn, mellomnavn, kjønn og fødselsdag. Navnet ditt er skrevet på billetten nøyaktig slik det står i den maskinlesbare delen av passet.

Amerikanske myndigheter har ved flere anledninger innført spesielle restriksjoner for ESTA og Visa for søkere som har besøkt eller er statsborgere i Iran, Irak, Libya, Somalia, Sudan, Syria og Jemen. Kontakt den amerikanske ambassaden/konsulatet for informasjon om den nåværende situasjonen.

Av sikkerhetsmessige årsaker må du være medisinsk og fysisk i stand til å reise og sørge for at reisen ikke utgjør en fare for deg eller andre. Dersom du har fysiske eller psykiske lidelser, er gravid eller har andre forhold som kan kreve legehjelp under reisen, må du tydelig og skriftlig informere oss om dette ved bestilling. Dersom disse forholdene oppdages etter bestilling av cruiset, må de varsles til reisebyrået. Dessverre kan ikke en gravid reisende hvis graviditetsuke har passert 24 uker bli med på cruiset.

På SeaDreams-yachter er det alarmer for hørselshemmede gjester. Disse varsler om det for eksempel banker på døren eller om det oppstår røyk. Disse alarmene kan monteres i alle typer lugarer. Behov for dette må varsles på forhånd. Førerhunder er tillatt om bord, men får ikke nødvendigvis gå i land i alle havner. Lugar nr. 215 er større enn de andre lugarne og kan bestilles ved bestilling av reisen.

Skipets ledelse har rett til å avgjøre om noen skal nektes ombordstigning. Dette kan skje dersom det er fare for din egen og/eller andre gjesters sikkerhet.